Стаття 15 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Закон України «Про охорону дитинства», стаття 10

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20120601

Закон України «Про освіту»,  стаття 53

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-

Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 р. за № 111/34394

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20#Text

Закон України від 15.07.2021 № 1658-IX (визначено зміст поняття безпечне освітнє середовище) https://zakononline.com.ua/documents/show/498075___677089

Українська Гельсінська спілка з прав людини. Булінг у закладах освіти: що робити, якщо почали цькувати

https://www.helsinki.org.ua/articles/bulinh-u-zakladakh-osvity-shcho-robyty-iakshcho-pochaly-tskuvaty/?fbclid=IwAR1qmilwlee2okCkv1NADTue7Tuez7WexgbfaUUspsFmslIYalXw-53I7Sw

Як має реагувати заклад освіти на конфліктні ситуації між учасниками освітнього процесу: пояснення експертів

https://osvita-info.com/category/school

До програм підвищення фахового рівня педагогічних працівників мають бути включені навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечного і дружнього до дитини освітнього середовища. 

Зокрема: курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (http://scfs.multycourse.com.ua/ua/), 

навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності учнів» (https://is.gd/d6ZHyj), 

тренінг «Вчимося жити разом» (https://is.gd/vKHYI3), 

модуль «Методика компетентнісного навчання за інтегрованим курсом «Я досліджую світ» (https://is.gd/Poqn6X),

 онлайн-курси «Основи здоров’язбережної компетентності» (http://multycourse.com.ua/ua), 

          «Освіта на основі життєвих навичок» (http://dlse.multycourse.com.ua/ua/), освітня програма «Базові навички медіатора/медіаторки в закладах освіти. 

               Створення та координація діяльності служби порозуміння з числа учнів та учениць для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» (http://bit.ly/36hJTFt).

Інформаційна платформа протидії кібербулінгу: чим корисна для підлітків і дорослих https://nus.org.ua/news/informatsijna-platforma-protydiyi-kiberbulingu-chym-korysna-dlya-pidlitkiv-i-doroslyh/

На сайті МОН під рубрикою «Антибулінг» розміщений банк методик (інструментарію) (https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya- bulingu).

Наголошуємо, що на доступному місці у закладі освіти варто розмістити контактну інформацію про керівників та педагогічних працівників закладу освіти, до яких, відповідно до посадових обов’язків, можуть звертатися учасники освітнього процесу для оперативного вирішення питань, що стосуються збереження життя чи здоров’я, а також захисту прав та інтересів дитини; номер телефону 1547 Урядової гарячої лінії з попередження домашнього насильства; телефонні номери Національної дитячої «гарячої» лінії 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвінків з мобільного).

Для використання в профілактичній роботі в закладах освіти на сайті МОН розміщений у вільному доступі банк педагогічних технологій у рубриці «Корисні посилання щодо теми антибулінгу».

З         метою       профілактики   булінгу    (цькування)      у       закладах   освіти рекомендуємо:

– впроваджувати в освітній процес закладів освіти гурток «Вирішення конфліктів  мирним шляхом.        

           –   базові навички медіації» та факультатив «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе». 

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia- bulingu/1-komplekt-programmediatsiya.pdf

  • використовувати відеоролик «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Медіація – ровесників і ровесниць» та освітній електронний курс «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе»

https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/vihovna- robota-shvaleni-rukopisi/.