Поради психолога на допомогу молодому учителю
ШАНОВНІ ВЧИТЕЛІ!
- Поставтесь до педагогічної праці, як до головного змісту Вашого життя. Створіть у собі вчителя!
- Будьте ерудованими, відмінно знайте свій предмет, цікаво та доступно викладайте навчальний матеріал.
- Умійте поважати кожного учня і бачити в ньому особистість.
- Умійте керувати власними емоціями та розвивати позитивні почуття до дітей.
- Навчіться любити дітей. Люблячи їх, не заробляйте дешевого авторитету всепрощенням, невимогливістю – це розбещує дітей.
- Будьте справедливими, розумійте своїх учнів.
- Будьте вимогливими до себе, самокритичними, не порушуйте педагогічну етику.
- Умійте терпляче виправляти його помилки – думки, дії вчинки; навчіться переконувати.
- Будьте ввічливими, доброзичливими, життєрадісними, людяними.
- Хай завжди учні бачать у вас старшого друга, порадника, людину, яка підтримає, зрозуміє, дасть пораду.
- Ніколи не принижуйте людської гідності дитини, будьте непримиренними до подібних дій Ваших колег.
- Станьте вимогливими та будьте витриманими у стосунках з учнями.
ПОРАДИ ВЧИТЕЛЯМ ДЛЯ ПОЛІПШЕННЯ НАСТРОЮ
- Будьте оптимістами! Педагогіка – наука оптимістична (утім, як і будь-яка наука, песимістичний тільки дилетант).
- Не забувайте головного: діти – істоти парадоксальні (дорослі – теж).
- Якщо в тебе з”явилося бажання вигнати учня з класу, вийди сам.
- Учителю, вітайся з дітьми, це дуже важливо. Тоном, яким ви говорите “здрастуй”, теж можна виховувати і піднімати собі настрій.
- Вмійте бути ледачим! Проблема педагогів у тому, що вони розвивають бурхливу діяльність, але забувають думати про себе. Пам”ятайте: думати про себе – ваш головний обов”язок.
- Хваліть себе самого тричі на день: уранці, удень і ввечері. Застосовуйте таку магічну формулу самонавіювання:”Я геніальний, найкращий педагог. Усім педагогам педагог, мене діти слухаються, мене батьки поважають, мене адміністрація любить, а як я сам себе люблю, цього і не висловити”.
ЗОЛОТІ ПРАВИЛА ПЕДАГОГА
- Прийшов у школу – зроби розумне й шляхетне лице.
- Кожного разу, коли тобі хочеться командувати дітьми, згадай своє дитинство і про всяк випадок з’їж морозиво.
- Гроші та педагогіка мало сумісні.
- Нехай всі манекенниці світу, побачивши твою усмішку, подадуть у відставку.
- Не заходь в душу до дітей, якщо тебе про це не просили.
- Іди на урок з радістю, виходь з уроку з приємною втомою.
- Жартуй до тих пір, доки не навчишся.
- Пам’ятай: поганий лікар може забрати життя, поганий учитель – спопелити душу.
- Приходити на урок слід настільки підготовленим, щоб знати точно: для чого прийшов, куди прийшов, що будеш робити і чи буде від цього добре.
- Кожного разу, коли хочеться нагрубити кому-небудь, рахуй до мільйона.
- Намагайся їсти кожен день.
- Люби свою адміністрацію так само, як і вона тебе, і ти проживеш довге і щасливе педагогічне життя.
- Ніколи не чекай похвали, а намагайся відразу ж з’ясувати, як з нею йдуть справи.
- Люби кого-небудь крім школи, і тоді у тебе буде все в порядку.
- Якщо до тебе прийшли на урок, згадай, що ти артист, ти кращий педагог країни, ти найщасливіша людина.
- Говори батькам завжди найкращу правду, яку ти знаєш.
- Пишайся своїми помилками, і тоді у тебе їх буде з кожним роком все менше.
- Вищим проявом педагогічної успішності є усмішка на обличчях дітей.
- Якщо ти вмієш самий звичайний факт подати як відкриття та домогтися подиву і захоплення учнів, то можеш вважати, що половину справи ти вже зробив.
20. Пам’ятай: хороші педагоги живуть довго і майже ніколи не хворіють.
- Віддай школі все, а вийшовши зі стін школи, почни нове життя.
- Постарайся завжди бути здоровою, навіть якщо в цей хтось не повірить.
- Одягайся так, щоб ніхто не сказав тобі вслід: “Он вчителька пішла”.
- Не спи на уроці; дурний приклад заразливий.
- Під час опитування зобрази на обличчі граничний інтерес.
- Пам’ятай: якщо твій голос стає загрозливо хрипким, значить, ти робиш щось не те.
- Добре, якщо пізно увечері, коли ти згадаєш своїх учнів, обличчя твоє осяє посмішка.
Рекомендації для вчителя
ЩОБ УНИКНУТИ «ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ»
- Плануючи робочий день, обов’язково виділяйте час для емоційного відпочинку. Так, обідню перерву можна із користю для здоров’я провести в найближчому парку або просто на вулиці, змінивши робочу обстановку. «Подорож» у переповненій маршрутці додому або на роботу можна замінити на прогулянку пішки.
- Плануйте робочий тиждень, місяць із визначенням короткострокових і довгострокових цілей роботи, що дозволить фокусуватися на необхідних діях, підвищить мотивацію діяльності та зменшить кількість невиправданих емоційних витрат. Варто виділяти завдання та цілі, що є пріоритетними або такими, що виконуються найшвидше.
- Варто впорядкувати власні думки та бажання. Не слід хапатися за все й одразу в гонитві за примарним результатом або похвалою керівника. Виділіть час для зустрічей із друзями, відпочинку із коханою людиною поза межами звичної повсякденності, відвідин мистецьких або спортивних заходів. Вихідні, особливо в теплу пору року, корисно проводити на відкритому повітрі, уникаючи пасивного проведення часу перед телевізором на дивані.
- У пригоді стане професійний розвиток і самовдосконалення (обмін професійною інформацією з колегами, що дає відчуття світу ширшого, ніж той, який існує всередині окремого колективу – курси підвищення кваліфікації, конференції тощо). Крім суто професійної користі, такі заходи покликані активізувати взаємозв’язки з колегами, активне спілкування в нових умовах, а це відволікає від буденності та рутини.
- Банальним, але важливим компонентом боротьби зі стресом є підтримування гарної фізичної форми. Між станом тіла й розумом є тісний зв’язок: неправильне харчування, зловживання спиртними напоями, тютюном посилюють прояви синдрому вигоряння. Ні за яких обставин не можна нехтувати повноцінним сном, адже тільки в цей час мозок відпочиває та накопичує енергію на наступний день ;
- Нове хобі може не тільки додати задоволення у житті, а й допомогти почуватися більш мотивованим. Години, присвячені, приміром, вишиванню, збережуть дні, присвячені пошуку емоційного заспокоєння.
- Категоричним правилом має стати відмові від роботи вдома та обговорення робочих проблем поза роботою.
- Зрештою, візьміть відпустку та просто забудьте про проблеми на роботі.
Пам’ятайте: «Це ваше життя, і ви живете тільки один раз!»
РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ
У РОБОТІ З
ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
- Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
- Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.
- Учитель не повинен робити з обдарованої дитини “вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі.
- Учителеві треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
РЕКОМЕНДАЦІЇ КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ З УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ П’ЯТИКЛАСНИКІВ ДО НОВИХ УМОВ НАВЧАННЯ
- Працюйте над формуванням колективу через різноманітні доручення, змінюючи групи.
- Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах).
- Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі (спостереження, бесіди, анкетування, доручення).
- Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість, терплячість.
- Пам’ятайте: діти потребують ласки, ніжності, співучасті, турботи.
- Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність.
- Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе, ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ, ЯКІ ВИКЛАДАЮТЬ У
5-их КЛАСАХ З УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ П’ЯТИКЛАСНИКІВ ДО НОВИХ УМОВ НАВЧАННЯ
- Познайомтеся з методикою викладання в початкових класах і на початку постарайтеся не відступайти від неї.
- Якщо у вас виникли проблеми з учнем порадьтеся з класним керівником, психологом.
- Пам’ятайте: легше з першого уроку викликати до себе довіру, любов дитини, ніж потім подолати недовіру.
- Не змінюйте різко методи роботи, використовуйте ігровий матеріал, інструктажі, пам’ятки, хвилинки релаксації, фізкульт-хвилинки, загадки-цікавинки, хвилинки гумору .
- Протягом уроку та додому давайте конкретні доступні завдання й домагайтесь їх чіткого виконання.
- Щоденно перевіряйте письмові роботи учнів, домагайтеся систематичної роботи над помилками.
- Ретельно обміркуйте заходи та прийоми розвитку мислення, усного та писемного мовлення учнів.
- Розробіть відповідний роздатковий матеріал.
- Забезпечуйте систематичне повторення.
- Уникайте перевантаження дітей.
- Відвідуйте уроки колег, які викладають у 5-х класах.
- Любіть своїх вихованців.